دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتاً در اینترنت از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌شود. این نوع از بازاریابی تبلیغاتی است که به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع‌رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین صاحبان کسب و کار باز کرده است.

شبانه‌روزی و بی‌وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات به صورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکت‌ها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پُر رنگ‌تر می‌شود.

درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند سازی می‌باشد.

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتور جستجوSearch Engine Marketing یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی اینترنتی است. این تکنیک باعث افزایش بازدید سایت در نتایج صفحات موتورهای جستجو به اختصار SERP می‌شود. این روش به کمک بهینه‌سازی و تبلیغات صورت می‌پذیرد. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) ممکن است به کمک بهینه‌سازی موتورهای جستجو به تنظیم و بازنویسی محتوای وب سایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو ختم گردد؛ یا به صورت پرداخت کلیکPay Per Click) ) باشد.

  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

Search Engine Optimization یک ‌روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب‌سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وب‌سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

سئو ممکن است انواع مختلف جستجو را دربر گیرد، از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. «سئو» یک سایت شامل فاکتورهای زیادی می‌شود که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی می‌شود.

  • بازاریابی محتوا  (Content Marketing)

در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.

  • بازاریابی درونگرا  (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا شکلی از بازاریابی است که در آن گفتگوی مخاطب با کسب و کار یا برند، از طرف مخاطب آغاز می‌شود.

اگر مجموعه‌ی فعالیت‌های شما به شکلی باشد که نخستین بار مشتری احساس کند که به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفته باشید، بازاریابی شما از جنس درونگرا (یا جاذبه‌ای) است.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی  (Social Media Marketing)

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، افزایش ترافیک یا ورودی وب سایت یا کسب توجه به یک موضوع از طریق رسانه‌های اجتماعی است. برنامه‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی معمولاً تمرکز بر تلاش برای ایجاد محتوایی دارند که بواسطه آن بتوانند توجه مخاطبین را در آن پلتفرم‌ها جلب و خوانندگان را تشویق به اشتراک‌گذاری آن در بین رسانه‌های اجتماعی کنند. تبلیغ دهان به دهان الکترونیکی منجر شده اشاره به هرگونه اظهارنظری دارد که مصرف‌کنندگان از طریق اینترنت (به عنوان مثال وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های فوری، فیدهای خبری) در رابطه با یک رخداد، کالا، خدمات، برند یا شرکت به اشتراک می‌گذارند. زمانی که پیام اشاره شده از کاربری به کاربر دیگر پخش و برفرض پیچیده شود، چون از یک منبع شخص ثالت و موثق می‌آید، نتیجه آن شکل‌گیری نوعی بازاریابی در رسانه به دست آورده شده در عوض رسانه پولی است.

  • استراتژی محتوا  (Content Strategy)

در صنعت وب هر چیزی که اطلاعات معناداری رو به کاربران ارائه دهد را محتوا می‌گویند. همه وب سایت‌ها محتوا دارند، چه یک وب سایت کوچک، چه یک پایگاه تحقیقاتی آنلاین. طبیعتاً وب سایت‌های کوچک به نویسندگان کمتری نیاز دارد. اما وب سایتی که ده‌ها محتوای مختلف را ارائه می‌کند، به کسانی نیاز دارد که تصمیم‌گیری زمان و چگونگی ارائه محتوا را بر عهده بگیرند. همچنین به اشخاصی نیاز دارد که بتواند بهترین روش برای ارائه محتوا و اینکه توسط چه کسی نوشته شوند را تعیین کند. این شخص استراتژیست محتوا خوانده می‌شود.

  • تبلیغات بر اساس کلیک  (PPC)

پرداخت به ازای کلیک یا PPC نام مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای دیگر هدایت می‌شوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیک‌ها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش دهنده هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند. این روش در زمان خود نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شد و به مرور جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدت‌دار) و پرداخت به ازای تعداد نمایش شد. مدل‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری از پرداخت به ازای کلیک نیز هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت به ازای منجر شدن به خرید اشاره کرد.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ  (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ (یا بازاریابی تأثیرگذار) شاخه‌ای از بازاریابی است که بر روی اشخاص خاصی از جامعه (یا استایل خاصی) متمرکز می‌شود. این نوع از بازاریابی اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیر می‌گذارند را تشخیص داده و به فعالیت‌های بازاریابی حول این اینفلوئنسرها جهت می‌دهد

هنگامی که یک اینفلوئنسر محتوایی تولید می‌کند خود را به عنوان یک خریدار بالقوه یا شخص ثالث نشان می‌دهد و محصول را گواهی می‌کند. اشخاص ثالث حتی در زنجیره تأمین هم وجود دارد (خرده فروشان، تولیدکنندگان و غیره) یا می‌توانند به اصطلاح اینفلوئنسرهای ارزش افزوده باشند (مانند روزنامه‌نگاران، فرهنگیان، تحلیلگران، مشاوران حرفه‌ای و غیره)

  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

بازاریابی رایانامه‌ای نوعی بازاریابی مستقیم است که بواسطه رایانامه (ایمیل) صورت می‌گیرد. در این بازاریابی می‌توان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی نمود. این کار به صورت ارسال یک پیام به یک یا چند مخاطب با هدف ایجاد یک ارتباط تجاری یا جمع‌آوری پول صورت می‌گیرد. پژوهشگران تخمین زده‌اند در سال ۲۰۰۶ شرکت‌های آمریکایی ۴۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی رایانامه‌ای هزینه صرف کرده‌اند.

  • بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) استراتژی بازاریابی دیجیتالی چندکاناله‌ای است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های همراه آن‌ها ازطریق وب‌سایت‌ها، ایمیل، SMS و MMS، رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها است.

  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش  (Affiliate Marketing)

Affiliate marketing یک روش بازاریابی است که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد. برای مثال سایت‌ها برای ارجاع بازدیدکنندگان جدید یا خریداران جدید هدیه یا مبلغی را به شخصی که معرفی را انجام داده پرداخت می‌کنند. این صنعت چهار بازیگر اصلی دارد: کالا، شبکه،ناشر و مشتری.